بازدید 10210
مرور روزنامه‌های شنبه هشتم مهرماه

چرایی افغانی هراسی؟ / رانت زدایی را در عمل نشان دهید/ دلالت‌های ضمنی بر سخن مسئولین

پایان آرتساح، ثبات بازار‌ها و خروج دلالان، سرگیجه خودرویی در تعطیلات! صدای پای ایران در قطب جنوب، طرح پیشنهادی ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای، بلای «خودت بیا تو میدون» بر سر لندن‌نشینان، مدال‌های رنگارنگ هانگژو، پارادوکس‌های انتخاباتی، وقوع ۶۵۸ زلزله در شهریور و انتقال آب دریای عمان به مرکز ایران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۲ 30 September 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه هشتم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نخستین مدال ایران در ژیمناستیک پس از ۸۰ سال، آغاز اجرای مرحله دوم پروژه بزرگ انتقال آب دریای عمان به اصفهان، خط ونشان وزیر صمت برای خودروسازان و تیتر‌هایی مرتبط با مهاجران افغانستانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یاددشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


چرایی افغانی هراسی؟ 


محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: مطابق برخی آمار‌ها جمعیت افغانی‌های مقیم ایران هشت تا ده میلیون نفر برآورد می‌شود. جالب این که دقیقاً برابر با تعداد ایرانی‌هایی است که از کشور مهاجرت کرده‌اند. البته این ورود و خروج فقط در عدد برابر هستند؛ دو تفاوت اساسی در این میان وجود دارد؛ اول اینکه مهاجرین ایرانی غالباً تحصیل کرده و دارای تمکن مالی هستند و دوم اینکه مقصد این هشت میلیون یک کشور نبوده است. به همین سبب باید مهاجرت همسایه‌های افغانی را به طور خاص واکاوید و آن مانند سایر مهاجرت‌های متعارف فرض نکرد. متاسفانه داده‌های زیادی برای تحلیل وجود ندارد و به این مسئله التفات کافی نشده است.


مهاجرت مردم از سرزمین مادری به سرزمین ثانویه امر دیرپا و یکی از مسائل جنجالی جهان کنونی است. مهاجرت افاغنه به ایران عمری همسان جمهوری اسلامی دارد. این مهاجرت در مقاطع مختلف شامل دوره حمله شوروی به افغانستان و حمله آمریکا به افغانستان شدت گرفت و حالا با تصرف افغانستان توسط طالبان موج مهاجرت مردم افغانستان به ایران بهت آورشده است.


به لحاظ انسانی، پذیرایی از مهاجرین وظیفه حکومت‌ها و هر انسانی است. ایرانیان هم در میهمان نوازی شهره عام و خاص هستند، اما چرا برغم این خصلت تاریخی اکنون موج اعتراض ایرانیان نسبت به حضور افغانی‌ها روبه تشدید است؟ آیا ایرانیان بدمهمان شده‌اند یا اتفاق دیگری افتاده است؟ به نظر می‌آید مقدار بالای جمعیت دلیل اول اعتراض می‌باشد. بخش مهمی از مهاجرین اخیر، دارای سابقه نظامی و انتظامی در دولت سابق افغانستان هستند که به لحاظ رفتاری مسئله ساز هستند.


حضور پر جمعیت در میادین، پارک‌ها و معابر عمومی دلیل دیگر این عدم رضایت می‌باشد.
انتشار برخی کلیپ و فیلم مربوط به جنایت‌های صورت گرفته عامل مهمی در افغانی هراسی شده است.
وحشت ناشی از نیات محتمل مهاجرین و میزان فرمانبری شان از طالبان دلیل دیگری است. سهم بالای سرانه افاغنه از منابع و مصارف شامل آب، برق، نان، مسکن، گاز وحمل ونقل کشور دلیل دیگر این نگرانی‌هاست.


طبیعی است که بخشی از نگرانی‌های موجود درنتیجه بزرگنمایی جرائم جوامع افغانی مهاجر می‌باشد و بخشی در نتیجه ابهامات بی‌پاسخ می‌باشد، که در این مسئله با اطلاع‌رسانی بهنگام امکان اصلاح وجود دارد.
ایجاد محدودیت و نظارت بیشتر بر ورود افاغنه یک راه حل می‌باشد.
ممنوع کردن ورود افاغنه باسابقه نظامی و انتظامی راه حل اصلاحی می‌باشد. وضع عوارض گران‌تر و سخت‌گیری بیشتر می‌تواند راه حل دوم باشد. حتی شاید ساماندهی این جمعیت و تسهیل ورود اپوزیسیون طالبان به کشور بتواند کمی توازن ایجاد کند و اهرم فشاری در اختیار ما قرار دهد. در واقع این پدیده را نباید دست کم گرفت و مدیریت این مهاجران نیازمند ایجاد شبکه‌ای پیچیده از داده و کنترل است.

رانت زدایی را در عمل نشان دهید


وحید عظیم نیا طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان رانت زدایی را در عمل نشان دهید نوشت: وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم مسیر امیدوارکننده‌ای در پیش گرفته بود، اما به دلایلی از جمله باج‌خواهی نمایندگان مجلس و تلاش برخی معاونان این وزارتخانه برای حفظ صندلی به هر بهایی از جمله باج دادن، از این مسیر منحرف شد که طبعاً بخشی از آن به حوزه خودرو برمی‌گردد. قبل از واکاوی موضوع، این دو خبر را یک‌بار مرور کنیم:
۱- عباس علی‌آبادی، وزیر صمت: همه رانت‌های خودروسازان‌حذف می‌شود. چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم. خودروسازان بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستند.
۲- منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزیر صمت: عرضه مستقیم خودرو از سوی خودروسازان انجام و عرضه جدید از هشتم مهر ماه شروع می‌شود. روش فروش خودرو تغییراتی داشته و سومین سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار نمی‌شود. روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه است و در سامانه ثبت خواهد شد.


اردیبهشت ۱۴۰۱ وزارت صمت به منظور ساماندهی عرضه خودرو و حذف رانت، اقدام به طراحی سامانه یکپارچه خودرو کرد که با مخالفت شدید خوروساز‌های دولتی و مثلاً خصوصی! روبه‌رو شد. نکته جالب آنکه، قرار بود پس از طراحی و نهایی‌سازی این سامانه در موعد مقرر، موضوع اطلاع‌رسانی شود، اما خبر آن در روز تعطیلات عید فطر از سوی یکی از رسانه‌های وابسته به صداوسیما که از خودروساز‌ها ارتزاق می‌کرد، به بیرون درز کرد و وزارت صمت را در عمل انجام‌شده قرار داد تا زودتر از موعد مقرر سامانه را عملیاتی کند، طبعاً در چنین شرایطی برخی خلأ‌ها در روند اجرای مرحله عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه ایجاد شد و از قضا خودروساز‌ها از همین خلأ‌ها استفاده و از طریق رسانه‌های رنگارنگ خود به وزارت صمت حمله و با ایجاد اخلال در خدمات‌رسانی به مردم، دلایل آن را مشکلات این سامانه عنوان کردند. از سوی دیگر، فشار برخی نمایندگان برای باج‌خواهی تشدید شده بود. نهایتاً وزارت صمت به جای دفاع از منافع ملی ترجیح داد به درخواست مافیای خودرو، سامانه یکپارچه عرضه خودرو را بی‌سروصدا متوقف کند و به درخواست‌های نامشروع برخی نمایندگان نیز تن دردهد!


نهایتاً پس از چند ماه توقف، با ورود شورای رقابت، کار سامانه یکپارچه عرضه خودرو شروع شد، ولی ظاهراً وزیر جدید صمت هم ترجیح داده است نعل‌به‌نعل مسیر قبلی را طی کند، البته آقای منطقی، «ایجاد شفافیت»، «تخصیص عادلانه و ارتقای رضایت مصرف‌کننده»، «نظارت بر عرضه و تقاضا» و «تنظیم بازار» را از جمله دستاورد‌ها و کارکرد‌های سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دانسته و حذف آن را تکذیب کرده است، البته گذر زمان مشخص می‌کند که آیا معاون صنایع‌حمل‌ونقل و دفتر صنایع خودرو وزارت صمت که کار کارشناسی توأم با منطق و توکل انجام می‌دهند، خواهند توانست برنامه‌های خود را پیاده کنند یا فشار‌ها و «فرموده»‌ها مسیر را تغییر خواهد داد.


این گزاره وزیر صمت که «همه رانت‌های خودروسازان‌حذف می‌شود» در عمل قابل راستی‌آزمایی است. اینکه علی‌آبادی از زیر مسئولیت سامانه یکپارچه خودرو شانه خالی می‌کند و آن را متعلق به شورای رقابت می‌داند، نگران‌کننده است و از چنین مسیری نمی‌توان «توان مقابله رانت خودروسازها» را انتظار داشت، ضمناً مهم‌ترین کاری که وزیر صمت می‌تواند در حوزه صنعت خودروسازی انجام دهد، حذف چند‌ده‌هزار نیروی مازادی است که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، فقط ۲۰ هزار نفر در ایران‌خودرو حضور دارند و غالباً با رانت فامیلی و سفارش‌های سیاسی به صنعت خودروسازی تحمیل شده‌اند، اگر توان آن را دارید بسم‌الله. از طرفی مدیریت زیان‌انباشته صنعت خودرو، میدان دیگری برای راستی‌آزمایی است که نتیجه آن را زمان مشخص خواهد کرد، بنابراین وزارت صمت باید کار ریشه‌ای انجام دهد، در غیر این صورت با اقدامات ظاهری و شعاری، صرفاً بهانه‌ای به دست صنعت ناسالم خودروسازی خواهد داد تا مسئولان غالباً رانتی آن‌ها مجدداً اقدام به گرانی خودرو کنند.


حال انتظار می‌رود به جای رجزخوانی برای حذف رانت در کف بازار، به مردم ثابت شود که ارزش خودرو حتی اگر به کیلو قمیت‌گذاری شود، اینی نخواهد بود که شده است! پس بهتر است مقابله با مافیا و رانت و باج‌خواهی در عمل اثبات شود.


دلالت‌های ضمنی


عباس عبدی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر دلالت‌های ضمنی نوشت: بسیاری از مواقع مردم منظوری را که در ذهن خود دارند به‌طور مستقیم نمی‌گویند، بلکه گزاره‌ای را می‌گویند که اصطلاحا دلالت ضمنی آن همان منظور اصلی آنان است. این کار ممکن است آگاهانه رخ دهد، مواردی هم هست که فرد متوجه دلالت ضمنی سخن خود نیست و چه بسا نخواهد آن را بیان کند، ولی به علت ناچاری یا از روی ناآگاهی به صورت ضمنی مفاهیمی را اظهار می‌دارد که برای مخاطب مهم است. این پدیده در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی رواج دارد. در وضعیت کنونی به ویژه در محدودیت‌های گفتاری باید سخنان مسوولان را از این زاویه دقت کرد و دلالت‌های ضمنی سخنان آنان را پیدا کرد. در این نوشته سعی می‌کنم به برخی از آن‌ها اشاره کنم.


در مورد دلالت‌های آگاهانه، به بیانیه اخیر مجلس خبرگان رهبری اشاره می‌کنم که در بخشی از آن آمده است: «از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم در چارچوب قانون اساسی، زمینه حضور نخبگان و مشارکت گسترده مردم را فراهم سازند که رسانه ملی در این عرصه، مسئولیت مهمی دارد.»


دلالت ضمنی این بخش از بیانیه نقد عملکرد شورای نگهبان و تا حدی رسانه رسمی است، والا شرکت یا عدم شرکت مردم در انتخابات چه ربطی به شورای نگهبان دارد؟ نه کسی منتظر دعوت آنان است و نه کسی نگاهش به مطلوب‌های آنان است. ولی روشن است که رویکرد رسمی این شورا در تایید یا رد صلاحیت‌ها یکی از عوامل تعیین‌کننده در میزان مشارکت مردم است. اگر این رویکرد مبتنی بر قانون باشد، باز هم ربطی به آنان ندارد که از آنان چنین درخواستی صورت گیرد. پس معلوم است که از نظر صادر‌کنندگان بیانیه، این رویکرد مبتنی بر سلیقه و نظر اعضای شورای نگهبان است که چنین درخواستی را از آنان نموده‌اند. اگر این دلالت ضمنی را نادرست بدانیم، این جمله از بیانیه، بیهوده و اضافی است.


امام جمعه یکی از استان‌ها فرموده‌اند: «خلاصه ما با دنیا داریم می‌جنگیم. با دنیا جنگیدن سختی داره، مشکلات داره، کمبود داره، گرانی داره، مسائل مختلف داره، نمی‌توانیم بگوییم با دنیا می‌جنگیم، اما می‌خواهیم زندگی ما در رفاه باشه آب تو شکم‌مان تکان نخورد.» دلالت ضمنی این سخنان پذیرش بخش اخیر آن درباره وجود فقر و گرسنگی است. ولی ایشان روشن نکرده‌اند که آیا این جنگ در دو سال اخیر آغاز شده، یا قبلا هم بوده؟ اگر تازه آغاز شده، چگونه و چرا؟ و اگر قبلا آغاز شده چرا چنین الزاماتی را در دولت قبل نمی‌گفتند بلکه در آن زمان علیه تورم و فقر مفصل سخنرانی می‌کردند؟ به علاوه بار‌ها مسوولان گفته‌اند که دنیا با ماست فقط با یکی دو کشور دعوا داریم، پس حالا چرا برای توجیه فقر و گرسنگی موجود، دنیا را طرف جنگ خود دانسته‌ایم؟ مگر اینکه، همان یکی دو کشور را همه دنیا بدانیم. دلالت ضمنی دیگر و مهم این است که، این جنگ بی‌پایان است، چون هیچ رویکردی برای خاتمه دادن به آن وجود ندارد. این دلالت ضمنی بسیار ویرانگر از اصل وجودی چنین جنگی است.


مدیرمسئول روزنامه‌ای که طرفدار وضع موجود است، نوشته: «تا اواسط سده ۱۹ میلادی منطقه‌ای از جنوب خلیج فارس که از قطر امروزی تا سواحل عمان را دربر می‌گرفته (یعنی امارات متحده عربی امروز) به «ساحل دزدان دریایی‌- ساحل القرصان» شهرت داشته است.» دلالت ضمنی را نخواسته بگوید، اینکه، دزدان دریایی هم توانستند از وضعیت فاجعه‌بار قبلی خود عبور کنند و اکنون رفاه و آرامش را برای خود به ارمغان آورند، ولی ما که مهد تمدن مشرق زمین بوده‌ایم، اکنون در وضعیتی هستیم که نیازی به شرح آن نیست و بسیاری از نخبگان و سرمایه‌داران این مهد تمدن در حال رفتن به سرزمین سابق دزدان دریایی هستند.


یک نماینده مجلس گفت: «نداشتن خانه بهانه‌ای برای ازدواج نکردن است. حتما که همه نباید در بالای تهران ساکن باشند. جوانان می‌توانند در روستا‌های اطراف تهران با رهن و اجاره پایین زندگی کنند و صبح با اتوبوس و مترو به سر کارشان بیایند.» شاید نتوان دلالت ضمنی برای این نظر بیان کرد، چون از ضمنی گذشته و آشکار است. در هر حال نتیجه ضمنی این است که محصول انتخابات استصوابی نمایندگانی است که اغلب هیچ شناختی از جامعه و مسایل جوانان و ازدواج و فقر و اقتصاد ندارند. 


از این نوع سخنان که دلالت‌های ضمنی آن مورد نظر گوینده نیست و حتی با آن مخالف است فراوان یافت می‌شود. این چند موردی بود که این روز‌ها با آن برخورد کردم. واقعیت امروز ایران و نگاه طرفداران وضع موجود به جامعه را از این دلالت‌های ضمنی می‌توان دریافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۷۴
دولت رییسی تو همه موارد، حتی یک مورد استثنا هم نیست، روی دولت‌های روحانی احمدی نژاد و بقیه رو سفید کرده. نمی‌دونم چیکار دیگه باید بکنند تا بفهمند استعفا بدند برند شاید کشور بهتر بشه. یا اینکه اصلا کاری نکنند.
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
قرابر بود 6 ماه برای کشت بادمجان های دولت صبر کنیم. 2 سال شد. مزرعه را آفت زده محصول از بین رفته خاک آلوده شده آب هم تمام شده ولی کشاورز هنوز ,,,لوکوموتیر پیشرفت داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بابا این کشور صاحب نداره.
چطور اینهمه وزیر. نماینده. استاندار. فرماندار. امامان جمعه به این مسئله افاغنه ورود نمی کنند.
اگر افغانی ها نبودند الان مرغ فوقش کیلویی 30 هزار تومان بود.
روزانه 30 میلیون لیتر بنزین صرف حمل و نقل همین افغان ها می شه
حداقل 100 میلیون نون روزانه مصرف می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
مملکت از دست رفت.
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
الان سران مملکت منتظرند صبح جمعه بشه. خبرها بهشون برسه. بعد بیان بگن. غافلگیر شدیم.
چرایی افغانی هراسی؟
شما یک کشور پیدا کن که این تعداد مهاجر داشته باشد که مثل مردم عادی از یارانه ها استفاده کند ؟؟ جقدر از سازمان ملل برای این افغان ها پول میگیرد. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! و چرا مردم باید تاوان آنها را بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
شمایک کشورپیداکن که کارگرباروزی ۴ دلارحقوق کارکند احاره محل سکونت بدهد یارانه نگیرد جرات نکند نق بزند
و جمع حقوق ماهانه سه تای آنها بشودخط فقر واگرازکشورمابروند تورم صددرصدی موجود پانصد درصد بیشتر میشودوکارگرایرانی هرروزحقوق بیشتری نسبت به روزقبل میخواهد هیچکس باکارکردن خارجی هادرکشورش راضی نیست ولی وقتی کارگربومی حقوق بالامبخواهد وبازار کارکساداست وتورم بالا چاره ای جز استخدام کارگرافغانی نیست ببینید شهرداری باآنهمه پولی که بابت عوارض میگیرد وهرروزاسفالت سالم خیابانها رامیکند وبرای درآمدسازی کمک به زندگی دوستان اسفالت رانو میکند باوجودآنهمه کارمند زائدی که دارداگرکارگرایرانی استخودام کند همان عوارض شهرداری پشت همه رابخاک میمالد. شما مارا‌باخودمان‌قیاس کن ونه باکشورهای دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
جندی پیش گفتن 3/5 میلیون افغانی در ایران هستند. بعد یک مسوؤلی گفت حدوا 5 میلیون و بعد شد 8 میلیون نفر والان شد 10 میلیون نفر. یعنی مملکت اینقدر بی در وپیکر و باز و بدون مرز است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
۰۸:۵۱
دقیقا منم ب همین فکر کردم. همین هفته پیش گفتن 5 میلیون یهو امروز شد 10 میلیون فردا ممکنه بشه 20 میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اصلاح طلبان و براندازان کلید کردند روی افغان ها!
هدف ترساندن مردم است.
مگر همین ها نمی گفتند باید به کمک آریایی های اصیل و احمد شاه مسعود برویم.
الان چطو یهو شدن خطرناک اونم با آمار دروغین !!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
دوست ناشناس پایین
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
شمایک کشورپیداکن که کارگرباروزی ۴ دلارحقوق کارکند احاره محل سکونت بدهد یارانه نگیرد جرات نکند نق بزند
کارگر غیر مجاز بدن مهارت و قاچاقی مزدش همینقدره حتی اگه راه بدن باور نمیکنی ببین کشورهای دیگه با همین شرایط راهشون نمی‌دن
دوماً کجا بدون یارانه پول آب و برق و گاز که تو خونه مصرف میکنن با یارانه هست
اون نون که شما میخری ۲۰۰۰ یارانه میگیره
اون گوشت و مرغ و ماکرانی و سیب‌زمینی و پیاز که میبینی توش یارانه هستش
اون بنزین و گازوئل و نفت و کرایه ماشین و مترو اتوبوس همش یارانه ای هست اون بیمارستان دولتی که می‌ره بچه به دنیا بیا ه یارانه ای هست
های اون دارویی که به اسم آزاد مسخره بدونید که با دلار ۲۸۰۰۰ تومانی یعنی نصف قیمت میرسه دستش
مدرسه که می‌ره
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
هشت میلیون نخبه رفتند جای اونها رو ده میلیون افغان پر کردند !!!
چند ماه پیش برادرهای افغانی دریاچه با لباس یک رنگ جمع شده بودند و می گفتند زنده باد افغانی . این یعنی چه ؟ نباید نگران شویم ؟ اکثرا نه خانواده ای دارند نه مکان مشخصی . فردا اگر با طالبان خواستند غلطی کنند چی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
حدود 25 میلیون افغانی در همه جای کشور پراکنده شدند و بطور غیر رسمی کشور به اشغال افغان ها در آمده. این در حالی است که ورود غیر مجاز به کشور های حوزه خلیج فارس 6 ماه حبس انفرادی دارد.
وزیر کشور : با آزمایش ژنتیک ، کد ملی و حق رای داده می‌شود

پیش بینی مشارکت حداقلی در انتخابات آتی مجلس، آقایان را بر آن داشته برای بالا بردن آمار رای دهندگان از ظرفیت افغانهای داخل ایران استفاده کنند .
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
دقیقاً ، حرف رو تمام کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
این اقدام دولت با قوانین جاری تابعیت کشور مغایرت دارد .
نهادهای نظارتی هم گویا در خواب هستند .و بسیار منفعل هستند در خصوص تخلفات سه قوه
درد خود را به که بگوییم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
۰۸:۲۵
هدف وسیله رو توجیه میکنه
اینا پاش بیوفته همه قوانین رو زیر پا میذارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
حالا فهمیدم. برا رای ریزی مرز باز گذاشتن تا افغانی ها بیان.خب مجلس افغان ها تشکیل می شه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
همین الان هم که هنوز حق رای به افغانها داده نشده عملا رای مردم بی ارزش هست , ؛ آیندگان چه بنویسند از این روزگار تلخ ایران.!0
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
پس برای همینه که براندازان و اصلاح طلبان سوزنشون روی افغانی ها گیر کرده.
آخه مگه افغانی ها کارت ملی دارند یا شناسنامه ایرانی؟
جدا که عقل کل هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
۱۲:۵۴
رفتارهای غیرقانونی ، کم سه قوه انجام نداده اند
اگر همین دریچه حداقلی رسانه ای هم نبود ، معلوم نبود چه بی
قانونی های بزرگتری دریکسال گذشته رُخ میداد .
چطور از مردم ایران شرم نمی کنید که اجازه می دین این همه افغان هجوم بیارن داخل کشور در حالیکه حتی عرضه گرفتن حق آبه مردم رو از ژنده پوش های وحشی طالبان ندارید!! مگه این کشور چی کم گذاشته برای مهاجرین افغانی؟ حیف که رفراندوم برای اقایون حکم مرگ داره وگرنه معلوم می شد مردم چی می خوان
تمام سطح شهر تهران پر شده از افغانی های کم سواد و فقیر حالا که باسابقه نظامی گری هم اضافه شده بابا بچه‌های دسته گلمون به خاطر کارای شما مسئولین از کشور فرار کردن پاره های وجودمون تو غربت به جای خدمت به کشور دارن جاهای دیگر رو اباد می کنن بعد شنا هرچی فقیر و بی سواده ریختید ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
کاش این مملکت دلسوز داشت
با تفکرات ایدئولوژیک نمیشه مملکت داری کرد
آقا وضع به جایی رسیده که این افغانی های پررو تو چشمت نیگا می کنن می گن ما اومدیم که بمونیم شماها برید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بعضی محلات حاشیه شهرها عملا شبیه قندهار و کابل شده. بطوریکه شما در آنجا احساس قربت و بیگانگی می کنی و حتی می ترسی تنهایی تردد کنی.
آیا مسؤولین از خواب بیدار بشوید
مسئله بیشتر به یک توطئه می خورد تا صرفا ورود مهاجر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
حتی تحصیلکرده هاش تو دانشگاه بچه های ایرانی رو از بالا به پایین نگاه میکنن... ایش بریم کابل راحت شیم!!! همه دنیا اینا رو شناختن
گول جنگ زده بودنشون نخورین
درجواب اقای وکیلی بایدعرض شود اگرواقعا هشت میلیون ایرانی مهاجرت کرده باشند که بسیار بعید است ولی برخلاف فرمایش ایشان اکثراًافرادتحصیل کرده نیستند مکراینکه کسیکه فقط سوادخواندن ونوشتن راداشته باشد راتحصیل کرده بحساب اوریم تحصیلکرده ها دراغلیتند وبیشترپناهندگان‌مذهبی اعم ازمسیحی ویهودی وزرتشتی ونیز افرادی چون بهائی وگروه‌های قومی چون کردهاهستند وازهمه بیشتر افرادی که به امیدکاربهترودرآمد بیشتر مهاجرت کرده اند هستند ولی هیچ کس اماردقیقی ازآنها ندارددرموردافغانها معمولاً تحصیلکرده های آنها به کشورهای غربی میروند وبیشترکارگرانشان به ایران مهاحرت میکنند وآماریکه ازتعدادمهاجران افغانی درایران منتشر میشودبسیاراغراق امیز است البته گناه افغانهای بیسوادنیست که به ایران نمیآیند چون درکشورغزیز ما تحصیلکردگان خودمان هم مقام ومنزلتی ندارد افغان هراسی بسیاربیمورد وبیمعنی است اگرقانون درست ونه سلیقه ای احراشود ولی چون درکشورما قانون مداری زیاد رسم نیست بدیهیست هراس ازهرقانون شکنی طبیعی است بااین وجوداین هم نمیتواندبهانه ای برای ظلم به مسلمانان بی پناه وبی کناه افغانی درکشورمان باشد بطورخلاصه مااگرکارمان درست باشد ازشیطان هم هراس نخواهیم داشت ولی اگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
از ادبیات نوشتاری مشخص بید که از برادران افاغنه هستید
کاملا مشخصه یک برنامه ریزی دقیق وجود داره برای این که مردم و به خصوص جوونای این مملکت رو جون به سر کنن تا از کشور برن و پشت سرشونم نگاه نکنند و خیلی ریز و حساب شده هرچی افغانی هست بریزن تو ایران ترسم روزی برسد که انگشت حسرت بگزیم که ای داد از این فاجعه ولی فایده نداشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
فاجعه رخ داده.
مسؤولین در خواب عمیق بسر می برند.
میشه اقایان مسئول انقلابی جهادی بصیرتی بفرمایند چرا ما اینقدر روابط حسنه با طالبان داریم و در پی این حسن همجواری تهران شده کابل!!!!
مهمان نوازی و برادری و همسایگی رو بزنید کنار وجود بیش از حد افاغنه و زاد و ولد بیش از اندازه شأن و عدم هماهنگی با آداب و فرهنگ ایران کنونی باعث احساس عدم امنیت شدید در مردم شده است مخصوصاً که امروز در تهران اکثر فروشگاه این اتباع رو بصورت کارگر ارزان قیمت به خدمت گرفتند و کارگرهای ایرانی رو اخراج کردند با این بی خیالی مسئولین احتمال درگیری بین مردم و افاغنه روزبروز بیشتر شده و در آینده نزدیک مشکل بسیار مهم امنیتی خواهند بود مخصوصا که اکثرا اهل تسنن طالبانی هستند.
روزنامه ابتکار تیتر ش را بسیار بسیار اشتباه انتخاب و کار کرده است

مردم از افغانها که سالها اینجا کار کرده اند و در تولید و کشاورزی و عمران کشور کار کرده اند اتفاقا علاقه دارند و نمی هراسند
ولی حتما از طالبان و طالبانیسم و از همسایگی و نفوذ انها وحشت دارند و وحشت شان کاملا منطقی و بجا و درست است

چون قوم و گروهی خشن و خطرناک هستند که در دهها سال گذشته به مردم فلکزده افعانستان خودیان رحم نکرده اند و باعث کشتار و تجاوز و قتل صدها هزار نفرشان شده است و بارها کشور شان را نابود کردند و صدها هزار با بار بمبگداری انتحاری در مدارس و مساجد و داخل مردمشان باعث کشتار و قتل عام شده اند

چطور میتواند در کنار کشور و مردم ما و با نفوذ دادن چندین میلیون نفر بداخل کشور ما ، باعث نگرانی و وحشت نباشند ؟؟
چه کسی ضمانت میکند ؟ و بر چه اساسی مردم میتوانند به این ضمانت اعتماد کنند ؟ و اصولا چرا باید اعتماد کنند ؟
وقتی ۹۰۰ کیلومتر مرز در طی ۴۴ سال گذشته فقط با سیستم های کهنه و قدیمی و با نصب برجک و خاکریز و سیم خار دار و انهم بصورت کاملا ناقص کنترل شده که عبور راحت از مرز و وارد شدن به عمق کشور توسط دهها میلیون نفر از افغانها را در ۴۴ سال گذشته باعث شده است
چطور مردم میتوانند با دانستن ان همه جنایت و کشتار و بمب گذار انتحاری به طالبان اعتماد کنند؟؟؟
و در جاییکه افغانها بصورت درهم و بدون شناسایی و مخلوط در تمام میادین و خیابانهای کشور و شهر و روستاها حضور دارند؟؟
و در حقیقت کشور را تسخیر کرده اند و چنانچه حتی یک میلیون نفر از انها خلافکار باشند که احتمالش زیاد است
میتوانند باعث کشتار و تجاوز و قتل عام به میلیونها نفر از جمعیت کشور بشوند و حتی کشور را در دست گرفته و عارت و تجاوز و و اشعال کنند ؟؟؟
افغان هراسی نیست اینحا ایران است و خارجی ها یاید کنترل شده حضور داشته باشند و نفرانت مشکل ساز و توهین کننده ها . اخراج شوند . از افغان ها استفاده ابزای می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
هیچ کنترلی نیست. حتی بعضی از این افغانها تعطیلی آخر هفته را یه سر به کابل می زنند و بر می گردند.
کشور به معنای واقعی رها شده است .حضور مهاجران افغان صرفا یک نمونه قابل مشاهده سریع است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
شما بگو کجا رها نشده.
اون از وضع مسکن
اون از وضع بازار
اون از وضع آموزش و پرورش
اون از وضع محیط زیست
اون از وضع.....
دولت رئیسی فقط یک نظاره گر است مخصوصا وزارتخانه های کشور. صنعت و اقتصاد.
زدن در بی خیالی. هرچه بادا باد.
به زودی همین افغان ها دودمان کشور را به باد خواهند داد.
حتی به مناطق غربی کشور هم رسیدند و جالب اینکه به سرعت در حال زاد و ولد هستند. انگار که هدف یکسانی در سر دارند که قطعا دارند. در میان دولتمردان هم کمک ....
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
باباافغانهاکه ارمنی نیستند وکه وقتی آمدند نشودبیرونشان کرداینجاهم جمهوری آدربایجان نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
کم کم رسانه های غربی هم هدفمند رو اینها شروع به کار میکنن ما میمونیم و یک ملت داخل شکم ملت دیگه!!!!!!!
چرایی افغانی هراسی؟
80 درصد جمعیت آمریکا مهاجر هستند 80 درصد جمعیت فرانسه مهاجر هستند و سایر کشورهای پیشرفته دارای مهاجر از طبقات مختلف هستند و کشورهای پیشرفته دارن مهاجرین را می پذیرند و مدیریت میکنند. ما هم از آنها یاد بگیریم و مهاجرین را مدیریت کنیم . بخصوص اینکه مهاجرین افغان از طبقه کارگر هستند. در زمینه امنیت برای آنها از خودشان پلیس تربیت کنیم . در زمینه اقتصادی برنامه های مناسب طراحی و اجرا کنیم. در زمینه فر هنگی برنامه های خاص آموزشی برگزار کنیم و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
خداوکیلی یک مثال از تدبیر سیستم حاکم بر کشور طی این سال ها بگو، تا قبول کنیم شاید این دومی اش باشد.! چرا خودتان را با یک کشور اروپایی مقایسه می کنید که سیاستمدارش قدمی نابجا بردارد، مردم از هستی ساقط اش می کنند
ناشناس
| Canada |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
زدی بهدف جمشیدخان اگرمااهالی فرانسه یاالمان یاامریکا وکانادابودیم نژادپرست ترین وبلا نسبت فاشییت ترین مردم دنیا میشدیم ولی همان کشورها به همزبانان خودشان امتیازویژه میدهند ولی مابرعکس اگرکارگرانی از کشورورهای درپیتی غریبه که زبانشان بامافرق میکرد می امدند قدمشان روی چشممان بود اینها چون همزبان وهمدین‌ماهستند برای ما شده اندغریبه وننگ همه خودشان وامثال خودشانرادوست دارند ما غریبه ها وبگانگانرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
کشورهایی که نام بردید اصولا قشر کاری و نخبه خود را اخراج نمیکنند که این تفاوتی آشار است ... قیاس نابجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
این آمار که 80 درصد جمعیت فرانسه مهاجر هستند را از کجا آوردی؟ اصلا اگر کشوری 80 درصدش مهاجر باشد که قدرت به دست مهاجران می افتد و انها اداره جامعه را بر عهده می گیرند و حتی اسم کشور را عوض خواهن کرد! ضمنا در کشورهایی مهاجر پذیر یا ورود سرمایه و یا تخصص را ملاک قرار می دهند.
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
آمریکا و فرانسه نخبه ها رو جذب میکنند ما هم کارگران بیسواد رو
با این برنامه ریزی های نادرست ، جز بدبختی و فلاکت ، نتیجه ای عاید مملکت نخواهد شد.اگر هر افغانی حداقل روزی یک دلار از ایران خارج کند ، روزی پنج میلیون دلار خواهد شد . با مدیریت درست این سرمایه میتوانست صرف آبادی مملکت شود
وقتی بیکاری و فرق و فلاکت کشور را فرا گرفته چرا باید ده میلیون مهاجر از یک کشور بیان ایران؟ اونم نه افراد صاحب دانش یا سرمایه؟
متاسفانه در شیراز ، این تعداد افاغنه بسیار بالاست،منطقه سعدی با قدمت بالای فرهنگی در جوار جناب سعدی ، مملو از ایناست ، کافی است سری به ورودی بیست متری عزت الله فهندژ بزنید، تماما مثل کابل شده. در صف های نانوایی همه جا را تسخیر نموده،در مراکز بهداشت ،در همه جا هستند ، ای کاش جلو ورود غیر قانونی و بی حساب و کتابشان گرفته و فکری به حالمان کنید .
متاسفانه عضو شورای شهر شیراز که در نزدیکی اینجاست ، اصلا اهمیتی نمیده و علیرغم اینکه ریس کمیسیون فرهنگی است. چشم را بر مشکلات بسته و موارد را گزینشی بررسی میکند .
کوچه های مجاور ارامگاه سعدی محل تسخیر افاغنه شده که نه تحصیلی دارند بلکه برای افراد محلی مشکل سازی میکنند.
لطفا کاری کنید و چاره ای بندیشید.
دولت رئیسی می تواند یکی از بدترین دولتها در تاریخ ایران لقب بگیرد ناکارآمد ، پوپولیست، بی تجربه، ایدئولوژی زده ،,,,,
با کمال تاسف به نظر می رسد اتاق های فکر افراد تندرو به این نتیجه رسیدند حال که اکثریت مردم ایران از شرایط حکمرانی موجود ناراضی هستند، افاغنه را به صورت گسترده وارد ، بعد به قول وزیر کشور با انجام آزمایش ژنتیک! به آنها تابعیت ایرانی دهند. لابد تصورشان این است این افراد بیسواد و نمک گیر1 به حرف حاکمین گوش می دهند و دیگر خیال شان از خواسته اکثریت مردم راحت می شود. بخصوص که اینها سرعت افزایش جمعیت زیادی را دارند. در هر حال تغییر ماهیت ایران نشانه رفته و این بسیار بسیار خطرناک است. ای بسا این جمعیت بیگانه فردا با حمایت کشورهای خارجی، در بخشی از ایران اعلام استقلال کنند و شاهد سرنوشت فلطسین باشیم. ای بسا با دستور طالبان عملیات نظامی و انتحاری انجام دهند. نکته دیگر فرهنگ خشونتی است که در بین اینها وجود دارد. زن یک کالای قابل خرید و فروش است و ... این فرهنگ خواه ناخواه با وضعیت فعلی وارد ترکیب ایران خواهد شد و نتیجه اش پسرفت فرهنگی... هر چه هست دست عده ای از سیاستمداران ایرانی و رابطه حسنه آنها با طالبان مشهود است.
مشکل حضور غیر قانونی و بدون مدرک هویتی چند میلیون مهاجر رو چطور نمی فهمید.
این یعنی این افراد به راحتی قربانی و عامل جرم میتونن باشن بدون وجود هیچ مدرکی.
چطور میخواهید امنیت رو مدیریت کنید با این حجم از قانون شکنی
اکثر قریب باتفاق مردم ایران از حضور برادران افغان در ایران رضایت ندارند ولی بلحاظ مشکلات داخلی آن کشور و آوارگی که مردم به جان خریدند پذیرا آنان بوده اند لذا با توجه به امنیت نسبی که فعل حال بر افغانستان حاکم است باید مسئولین از ورود بی رویه آنان جلوگیری کند و در این خصوص هم سهمی موثر ما مردم داریم یعنی اگر دولت ورود آنها را چشم پوشی می کند ما مردم نیز با در اختیار گذاشتن مسکن و شغل یاری گر دولت ها بوده ایم اگر رضایت به وجود اینهمه مهاجر ندارید آستین بالا زنید و مقداری از طمع کار ارزان و کرایه گران گرفتن بگذرید
موضوعی که بسیار باعث نگرانیست تعداد مهاجرین است بطوری که در هر شهر و کوی و برزن کاملا به چشم می ایند . در برخی از مناطق تهران از جمله منطقه 5 تهران فوج فوج در خیابانها و ایستگاههای اتوبوس و مترو و مراکز درمانی و مراکز گردشگری بصورت دسته جمعی حضور دارند و حس نا امنی را به مردم منتقل می کنند. اگر این افراد تحت کنترل باشند و در اردوگاههای خاص نگهداری شوند قطعا بازتاب منفی بسیار کمتری خواهد داشت.
اکثر قریب باتفاق ۰۸/۳۳ باور نمیکردم منتشر کنید متشکرم
در اکثر میوه و تره بار های شهرداری تهران هم افغانی کار می کنند . چرا نظارت و کنترل نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
در اکثر مزارع. باغ ها. گاوداري ها. مرغ داری ها. کوره ها. سنگ بری ها. کارواش ها. ضایعاتی ها و....
و خلاصه هر جا
افغانی ها کشور را اشغال و تورم وکمبود ایجاد کردند.
یکی از همین افغانها از من کلاهبرداری کرد. دستمون به هیج جایی هم بند نیست.
سلام. دیروز به عینه دیدم که بازار مولوی تهران کلا در دست افاغنه است. حتی صاحبان برخی مغازه ها افغانی بودند. در هیچ جای دنیا چنین چیزی ندیده ام. باید فکری به حال کشور شود.
البته وظیفه ما پناه دادن به هر بی پناهی است. اما پناه دادن هم باید حساب و کتاب داشته باشد.
سرایدار اداره ما افغانی است. اولا کرایه خانه نمی دهد. عوضش حقوق سرایداری هم میگیرد. روزها هم آبدارچی یکی از طبقات اداره است. عصرها هم زباله های محله و اداره را جمع میکند و میفروشد. آخر هفته ها هم در محله، کارهای نظافتی اهالی محل را قبول میکند. یعنی ایشان حدودا چهار تا درآمد دارند. در حالی که جواننا تحصیلکرده زیادی را میشناسم که حاضرند سرایدار شوند.
خب این که انصاف نیست. باید فکری بشود.
و اینکه اگر دولت فکری نکند احتمال دارد مردم خودشان دست به کار شوند. و این حتما تبعات خطرناکی را در پی خواهد داشت. کما اینکه می بینینم این روزها دعواهای خیابانی ایرانیها و افغانیها زیاد شده است.
افغانی هراسی ؟


از آن روز این خانه ویرانه شد / که نان آورش مرد بیگانه شد
شهروندان عربستان و کشورهای عربی معاف از مالیاتن و در رفاه کامل با حقوق و مسکن و امکانات رفاهی ، وقتی نیروی کار برای بردگی ببخشید کارگری میارن قرار نیست مشاغل شهروندانشون رو تصرف کنن پس مشکلی ایجاد نمیشه .. اما در کشور ما مهاجرها چه قانونی چه غیر قانونی قراره شغل ،مسکن و جایگاه شهروندان دیگر رو تصرف کنن ..
پس بزنید تو دهن اون که میگه مگه نمیخواید پیشرفته بشید پس بذارید کارگر افغانی تا جایی که ممکنه بیاد تو کشورتون و نژاد پرست نباشید .
حاکمیت کرد آنچه نباید میکرد . در عجبم از اینکه چرا هیچ صدایی از نخبگان سیاسی چه در داخل و چه در خارج درباره این ضایعه مهم بگوش نمیرسد
متاسفانه به بازنشستگان رسیدگی نمی شود. اینهمه گفتند رتبه بندی اما هنوز برای بازنشستگان اعمال نشده. فقط حرف میزنند
خبر جعلی و خود ساخته انحرافی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تو خیابون دارن جلومون راه میرن چی میگی
مردم ناراضی هستند از حضور افغانها ، دولت چه هدفی را دنبال میکند صاحبان سرمایه و دانش از کشور مهاجرت میکنند و دولت بی تفاوت میباشد ما از جیبمان به دولت کمک میکنیم پزشک متخصص ، دانشمند ، ... به کشور وارد شود خدایا این دوسال باقیمانده اقای رئیسی را زودتر تمام کن
ببینید ترکیه و پاکستان چقدر با شدت با افغانیها برخورد میکنن
ولی ایران شده هتل ۱۵ میلیون افغانی
حتی یک میلیون افغان یا غیر ایرانی از یک ملت دیگر در کشور عدد بالایی است و زنگ خطر هست
نرخ بالای زاد و ولد اقلیت ها بصورت کاملا برنامه ریزی شدست
اموزش دیده ن
نمک نشناسی این قوم و غیر وفادار بودنشون رو همه کشورها متوجه شدن و شناختن بجز مسئولین اغفال شده ایرانی که برای روس و چین و عرب و مغول فرش قرمز پهن میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

یهود هم اول ملت مستضعف بودن دیدیم با فلسطین چه کردن!!!
نخبه صادر ميكنيم كاركر بيسواد نمك نشناس وارد ميكنيم ٣٠٠ سال بايد هزينه اموزش و فرهنك سازي كنيم
اخبار جناياتشون در ايران هم نشر نديم
خييلي وقته مردم عصباني هستن

مملكتشون بسازن بجنكن
همه دنيا اينا رو شناختن مسولين غريب نواز ما نه
سی تا چهل درصد همه مدرسه ها افغانی شدن
من دوست ندارم بچم کنار افغانیها درس بخونه
اینو به کی بگم؟
ادمهای نا مطمئنی هستن و نمیشه بهشان اعتماد کرد و به عنوان نمونه ما در مغازه مان یک از این اقایان بود جا ومکان غذا و حقوق مناسب برایش فراهم کرده بودیم ابتدای کار اصلا حرف زدن هم برایش سخت بود و بعد از یک سال بدون اطلاع قبلی گفت من از فردا نمییام دستمان گذاشت تو حنا رفت حتی المقدور نباید به اینها کار داد نمک‌‌ می خورنددونمکدان میشکنند
قبلا هم از غیر نیروهای رسمی برای برخورد با مردم استفاده شده مثل سال 88 و حالا نگرانی از استفاده از غیرایرانی ها در مقابله با هموطنان رو در بین بسیاری از افراد نگران می بینم
مایه ننگ ابدی ست که افغان‌هارا جایگزین نخبه ها ودانشمندان ایرانی کنید یکروز میفهمید چکار کردید که خیلی دیر شده ..اینهاکه مثل موریانه درحال رخنه کردن هستند نه موشک وتانک وحتی با بمب اتم هم ازبین نخواهند رفت تمام فرصت های شغلی را از جوانان ما گرفتند درهرزمینه ای اینا فعال شدن .بهتر است بامردم خودمان کنار بیایید وبه مردم وجوانان ایران اعتماد کنید..ومهمان ناخوانده را تا صاحبخانه نشده بیرون کنید این حرف اکثریت مردم ایران است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست